2 mei 2022

Peter te Bos (Claw Boys Claw): ‘Podiumbeest annex grafisch ontwerper met een bite’

Peter te Bos gooit graag de knuppel in het hoenderhok. Als mens, als popmuzikant op het podium, volgens sommigen van zijn opdrachtgevers ook als grafisch ontwerper. Op vrijdag 13 mei is hij terug in Gebouw-T, als de altijd charismatische frontman van de rockband Claw Boys Claw.

Tekst & foto: Willem Jongeneelen

Peter te Bos (Alkmaar 1950) tekent en schildert vanaf zijn prille jeugd. Na zijn opleiding aan de Rietveld Academie leerde hij buiten de lijntjes tekenen en rolde hij min of meer toevallig als zanger in de (garage)rockband Claw Boys Claw, de band met ook gitarist/componist John Cameron, niet geheel toevallig de zwager van Te Bos, als vaste waarde. Sinds 1984 lopen de carrières van de rockzanger/tekstschrijver synchroon aan die van de grafisch ontwerper.

Met Claw Boys Claw bracht Te Bos in 2021 de indrukwekkende dertiende langspeler Kite uit, vanuit zijn ontwerpstudio in hartje Amsterdam schoot hij menig poster, cd-hoes, boekcover en beeldmerk de wereld in. Zo was Te Bos onder meer 23 jaar lang de huisontwerper van het festival Lowlands en, om dichter bij huis te blijven, ontwierp hij ruim dertig jaar geleden inmiddels het logo van popspeciaalzaak De Waterput in Bergen op Zoom.

De band bestaat over een paar jaar 40 jaar. Wie dacht dat de mannen het beste dan onderhand wel achter zich hadden liggen heeft het helemaal mis. Claw Boys Claw maakte ook de laatste paar jaar een indrukwekkende ontwikkeling door. Te Bos: ,,Ontwikkeling. Raar woord. Dat gebruiken journalisten zoals jij vaak in recensies. Net als de zinnen ‘John speelt beter gitaar dan ooit tevoren’ en ‘Peter wordt nu echt een zanger’. En dan mag ik weer reageren met ‘Een Sinatra zal ik nooit worden, maar ik ben blij dat ik niet zo zing als René Froger’. Ontwikkeling is je enige bestaansrecht als artiest. Als nieuwe liedjes niet een ander plan in zich zouden dragen stopt de band meteen. Er is altijd verschuiving. Daarom blijft het fris.”

Liedjes bedenken en ontwerpen hebben volgens Te Bos veel met elkaar te maken. ,,Je begint met een schone lei, altijd maar weer. Een tweede versie maken van een geslaagd nummer, daar doen we niet aan. We kiezen nooit voor de gemakkelijkste weg. Het valt altijd zo in elkaar dat het anders is. Dat er evolutie in zit. Dat is een grote noodzaak. Dat moet. Jezelf herhalen is zinloos.”

Muziek maken en ontwerpen zijn volgens Peter te Bos ook twee uitersten van elkaar. ,,Het een is extravert, het ander introvert. Het een is volledig vrij het eigen ding, het ander is vaak bestemd voor opdrachtgevers. Zoals ik op een podium tekeer mag gaan, zo wil ik me niet naar opdrachtgevers gedragen. Toch is ontwerpen ook een vak waarbij je geen gêne mag hebben. Je mag wel twijfelen, maar het mag niet ontstaan uit een gevoel dat je iets niet mag zeggen of doen. Gêne moet weg, naar een lager plan. Zoals ik ook alles moet kunnen zingen wat ik wil.”

Uiteindelijk leidt dat in beide disciplines tot een prachtige eigen handtekening. In de muziek wordt die samen gezet met gitarist John Cameron. En ondanks die constante evolutie blijven daar kenmerkende muzikale voorliefdes in terug te horen, die mede die handtekening bepalen. Zoals dat beetje psychedelica, die effectenpedalen van de gitarist en dat relativerende vermogen gekoppeld aan humor van de zanger/tekstschrijver. ,,Ik heb mazzel dat John in Claw Boys Claw zit. We kunnen goed met elkaar opschieten en zitten vaak op één lijn. We luisteren naar elkaar en trekken ons aan elkaar op. De evolutie van de band is tevens toe te schrijven aan bassist Marcus Bruystens, die er sinds de comeback in 2007 bij is en werkelijk alles kan spelen, en drummer Jeroen Kleijn, simpelweg de beste drummer van Nederland. Hij speelt anders dan zijn voorgangers. Ook dat biedt andere mogelijkheden waardoor je kunt groeien. Je groeit samen naar een vorm toe. Je maakt geen muziek met een eindpunt.”

Claw Boys Claw + support Panter: vrijdag 13 mei (deuren 20.30 uur/aanvang 21.00 uur). Er zijn nog tickets!