30 november 2020

Nick Franken vangt emoties in beeld voor Gebouw-T Leeft

‘Ik hoop dat mensen zich in deze foto’s herkennen’

Spontaner. Echter. Menselijker. Fotograaf Nick Franken heeft één doel voor ogen: 10 vrijwilligers van Gebouw-T zo puur mogelijk op de foto zetten. Een portrettenreeks die in teken staat van de nieuwe campagne Gebouw-T Leeft, waarin we aftellen naar het 10-jarig bestaan van het poppodium. Nick vertelt hoe hij met deze campagne hoopt te ráken.

Focus op het moment
Bij deze portrettenreeks is de focus op het moment heel belangrijk. Nick: “Als mensen zich niet comfortabel voor de camera voelen, is het een grote uitdaging om de juiste emoties in beeld te vangen. Bij deze mensen weet ik: muziek doet alles. Als iemand op de set nauwelijks z’n zenuwen in bedwang kan houden, vraag ik van welke muziek ze blij worden. Zo heb ik een shoot met Franz Ferdinand op de achtergrond gedaan. Op zo’n moment zie je het zelfvertrouwen voor de camera stijgen.”

‘Dat is juist tof om te zien: iedereen is zichzelf!’

Emoties in beeld vangen
Nick benadrukt de spontaniteit van deze fotoshoot: “Ik heb vooral niet gezegd hoe ze moeten kijken. In deze portrettenreeks zie je spontane blikken, droevige blikken, boze blikken. Dat is allemaal in het proces ontstaan. De één zit zekerder in z’n vel dan de ander. Juist dat is tof om te zien: iedereen is zichzelf! Bij elk model is de herkenbare, rode T op het gezicht geschilderd. Wie goed kijkt, ziet dat alle T’s anders zijn. Wat past bij welke persoonlijkheid? Daar hebben we naar gekeken: iedereen blijft dichtbij zichzelf.”

‘Ik hoop dat mensen nieuwsgierig worden naar de verhalen achter de gezichten’

De boodschap is het belangrijkste
Over heel veel dingen is bewust nagedacht. Nick: “De modellen hebben zich echt bloot gegeven. Je ziet geen kleding op de foto. Geen archetypes. Geen aanleiding om iemand in een hokje te plaatsen. Ik hoop dat mensen zich in deze foto’s herkennen. Ik hoop dat mensen nieuwsgierig worden naar de verhalen achter de gezichten. Dat we een breed publiek aanspreken. De boodschap is het belangrijkste: zij zorgen dat Gebouw-T leeft!”

Maak kennis met onze helden: lees de verhalen op www.gebouw-t/leeft