3 december 2019

Mortier: ‘Indiepop vol rake observaties in de eigen taal’

Het Vlaamse Mortier verzorgt donderdag 12 december een optreden in de reeks Any Minute Now! Wat de rode draad van dat concept is? Ondergetekende mag van Gebouw-T een avond hosten, passende plaatjes draaien en bijzondere artiesten uitnodigen die wellicht relatief onbekend zijn, maar in mijn optiek urgente muziek maken!

Door Willem Jongeneelen

Al die artiesten bezitten een sound die helemaal van deze tijd is, of ze schrijven/spelen liedjes van een kwaliteit die juist helemaal tijdloos is, want dat mag ook. Mortier doet dat in de eigen taal; Nederlands met een Vlaamse tongval, maar niet in dialect. De bandnaam is feitelijk gewoon de achternaam van zanger/componist Thomas Mortier, eerder bassist in onder meer Yuko en soms Douglas Firs. Een liefdesbreuk en het gemis aan communicatie deed hem eigen teksten gaan schrijven. In het Nederlands dus, met soms opvallend vreemde zinnen of rare metaforen. Hij observeert, fantaseert, hallucineert. Elk nummer bezit een bijzonder verhaal, want Thomas heeft een voor velen andere kijk op de wereld om hem heen. Daaruit spreekt vaak terecht verwondering, ook als zo’n tekst over schijnbaar alledaagse zaken handelt. Zoals die verdomde liefde steeds, dat mislukte feestje, eenzaamheid, angst en, om het nog vrolijker te maken, zelfdestructie.

Thomas Mortier zoekt feitelijk gewoon affectie. Die lijkt hij, afgaand op een aantal uptempo songs met vrolijke arrangementen, ook regelmatig te vinden. Maar pas op. Ondanks de klank of het tempo zit er ook vaak een zwart kantje aan zijn liedjes. Zijn ex-lief vermaakt zich bijvoorbeeld prima, maar hoe ga je daar dan als ex zelf mee om? De zang van Thomas Mortier intrigeert, zeker als hij zingt in zak en as te zitten en met zijn hoofd tegen een kast te slaan. En wat te denken over dat prachtige, lang uitgesponnen lied Het Verhaal Van Karel, vol zwarte humor? Hypnotiserend lekker, dansbaar ook, maar dan die tekst, waarin Karel tijdens de barbecue in het varken aan het spit transformeert. Dat is een ultiem voorbeeld van intrigerende indiepop waarin die donkere randjes plots iets heel lugubers krijgen.

Het debuut van Mortier verscheen op Mayway Rewcords, de kleine platenmaatschappij uit West-Vlaanderen dat eerder ook Mooneye van onder de radar trok. Ook het titelloze album van Mortier ontpopt zich tot een buitengewoon oorspronkelijk debuut. Niet een aantal voor de hand liggende Vlaamstalige collega’s maar bands als eels en Sparklehorse lijken daarbij als inspiratiebronnen voor de Gentse singer-songwriter gediend te hebben. Mortier beschikt op de podia over een aantal beresterke bandleden, afkomstig uit Hypochristmutreefuzz, Sophia, Tomàn, Admiral Freebee en School Is Cool, in de studio begroette hij voor de plaatopnamen trouwens ook gastmuzikanten van Nordmann, The Bony King of Nowhere, The Antler King en Marble Sounds.

Nog altijd niet overtuigd van de bijzonderheid van deze band? Zoek dan mensen op die de afgelopen editie van PopMonument alvast zo slim waren om in de Bergse Bibliotheek Het Markiezaat naar het optreden van Mortier te gaan kijken. Want zij weten dus sinds dan al hoe bijzonder Mortier live kan zijn, met slechts een goede zanginstallatie, op een klein podium, omringd door boeken. Hoe mooi gaat dat niet worden als Mortier onder prachtige omstandigheden met het beste podiumgeluid van Nederland op Any Minute Now! in Gebouw-T gaat spelen?

Mortier live: donderdag 12 december (deuren 20.00 uur/concert 20.30 uur) in Gebouw-T, Wilhelminaveld 96 in Bergen op Zoom. Er zijn nog tickets!