7 augustus 2020

IT-bedrijf Datamex nieuwe sponsor Poppodium Gebouw-T

Muziek en IT lopen als een rode draad door het leven van Rik Peters, directeur Datamex en muziekliefhebber. Ze gaan inmiddels zelfs hand in hand. Jaren fulltime actief in de muziek en nu al jaren directeur van IT-bedrijf Datamex. “Ik draag cultureel Bergen op Zoom een warm hart toe. Zeker in deze onzekere tijd is het fijn dat wij als Datamex door sponsoring van Gebouw-T ons steentje bij kunnen dragen.”

Rik was 20 jaar lang fulltime actief in de muziek. Hij begon als muziekjournalist bij diverse tijdschriften. “Voor bijvoorbeeld Free Magazine, het tijdschrift van de Free Record Shop. Elke maand kreeg ik een dik pak cd’s binnen die ik mocht recenseren. Ik kwam zo in contact met alle artiesten en promotors. Dan zat je in de lobby van een hotel te wachten om Karl Hyde van Underworld te interviewen, te gek!”.

Maar het zélf organiseren van feestjes trok hem steeds meer. “Ik startte hiermee in 2001 en richtte mij op elektronische muziek, vooral drum and bass. Rotterdam was van 2000 tot 2005 echt dé plek. De stad leefde, Rotterdam was de hotspot van de scene. Wij organiseerde feestjes voor de underground, lekker obscuur, maar trokken altijd een vol Off Corso. Elk weekend een groot feest. Daar hoorde ook het oldskool promoten bij: posters plakken in de grote steden.”

Leven voor de muziek

Als hoogtepunt noemt Rik de maandagavond tijdens het Rotterdams Filmfestival in 2002. “Wij wilden niet zomaar drum and bass programmeren, het moest vooruitstrevend zijn, spannend. LTJ Bukem was zo’n act. Die avond kwam alles samen, heel bekend Nederland was daar. Er wordt nog over gesproken.” Rik leefde voor de muziek, maar kon hij er echt van leven? “Nee, het verdiende weinig en je liep veel risico. Verkocht een avond slecht? Dan moest je toeleggen, dat werd vooral later een probleem toen Rotterdam minder in trek was en iedereen richting Amsterdam trok.”

IT en de culturele sector

Bovendien ervaarde Rik het nachtleven ook als slopend. Het was tijd voor een volgende fase. Hij nam het IT-bedrijf Datamex over van zijn vader. Vanaf dag één was Datamex een Microsoft bedrijf. We hebben flink ingezet op Het Nieuwe Werken, alles online.” De link met cultuur bleef, zegt Rik. “Ik wilde graag IT vertalen naar de culturele sector. Inmiddels zijn we actief in de theaterwereld bij onder andere Luxor Theater en Theaters Tilburg.” En nu dus ook als sponsor van Poppodium Gebouw-T. Gert-Jan de Koster, directeur, is ontzettend blij met de sponsoring: “Juist in deze tijd is dit een belangrijke besparing voor Gebouw-T.”

Paradiso, ProefMei, PopMonument

Muziek en het organiseren hebben Rik Peters nooit losgelaten. “Sinds een paar jaar doe ik weer wat leuke evenementen. Een paar avonden in Paradiso, de Melkweg en de programmering van culinair festival ProefMei. Begin van het jaar werd ik gevraagd als voorzitter voor festival PopMonument waarvan ik bezoeker ben van het eerste uur. Ik ben blij om op deze manier bij te dragen aan cultureel Bergen op Zoom.