21 oktober 2019

Isbells: ‘De ragfijn versneden emotie druipt er vanaf’

Tweede aflevering van seizoen 2 van Any Minute Now!, gehost door ondergetekende. Op donderdag 31 oktober presenteert de Vlaamse band Isbells de muziek van het nieuwe album Sosei en meer. Melancholieke parels, zachtaardige harmonieën en die warme stem van songwriter Gaëtan Vanderwoude.

Door Willem Jongeneelen

De titel Sosei verwijst naar de Japanse dichter/boeddhistische priester uit de negende eeuw. Het album is vooral een fraaie ode aan filosoferen. Dat mag volop, na het concert, want eerst gaan we met zijn allen luisteren. Dat doe ik al sinds het naamloze debuut uit 2009.‘I can’t change the world, with melodies, but I’ll try’, zong Vanderwoude daarop. Als je zo’n regel tekst verzint voor een van de liedjes op je debuutalbum, dan kun je bij mij geen kwaad meer doen. Als dan ook dat liedje en de rest van dat album bezwerend mooi is, dan rest je weinig anders dan de ogen te sluiten, de cd opnieuw op te zetten en er nog eens van genieten.

Isbells blijkt het geesteskind van Gaëtan Vandewoude, een singer-songwriter uit het Belgische Leuven. Na vijftien jaar trouwe dienst in rockgroepen als Soon en Ellroy, achtte hij de tijd rijp iets anders te gaan doen. Hij besloot ’s nachts liedjes te gaan schrijven en opnemen. Die sessies hebben geleid tot het titelloze debuut van Isbells in 2009. Dat was een album vol pure schoonheid. Qua beleving zou je de muziek kunnen vergelijken met de mooiste momenten op Either/Or van Elliott Smith en het debuut For Emma, Forever Ago van Bon Iver. Stilte maakt wezenlijk onderdeel uit van de muziek, net als de koortjes die zachtjes ooh ooh’s uitstoten, het koper dat slechts hier en daar een accentje legt en de spaarzame ritmes en het prachtige getokkel in een liedje dat even Pinback in gedachten roept (Reunite).

Isbells schreef toen onbewust een warme soundtrack voor sombere herfstavonden. Toch werken de liedjes ook opvallend goed op de radio. Het publiek van Studio Brussel stemde ze zelfs hoog de alternatieve hitlijst, De Afrekening, in. Die songs worden ook live (Isbells is dan een kwartet) subtiel gearrangeerd. Ook dan druipt de ragfijn versneden emotie er vanaf. Om stil van te genieten en om op de meest stille momenten de adem voor in te houden. Elke keer als ik de cd opzet wordt het automatisch stil in de kamer. Buiten lijken auto’s uit respect hun motor uit te zetten en de buurvrouw stopt acuut met stofzuigen. Het zal wel toeval zijn. Ook de klok niet, want ook die lijkt een half uurtje met tikken te stoppen. Afleiding was uit den boze bij het beluisteren van dat debuut destijds.

Er is inmiddels veel gebeurd sinds de releases ook van Stoalin’(2012) van Billy (2015), het tweede en derde album waarmee singer-songwriter Gaëtan Vanderwoude steeds weer een beetje meer mensen even terug op aarde wist te zetten met zijn wonderschone liedjes. Zijn eigen wereld was nooit vrolijk, maar zijn melancholieke parels, zachtaardige harmonieën en warme stem bleven helend werken. Tot het noodlot (zijn vader stierf en hij was slachtoffer bij een brand) en de twijfel toesloeg en ellende de hoop overstemde. Maar hij is terug. Met een ander geluid, maar met dezelfde spirit. En een heel persoonlijk afscheid in Father: ‘I remember the day you caught me smoking.’ Een ingevlogen euphonium blaast mee stoom af.

In zijn band horen we ook op Sosei nog altijd onder meer dat machtige gitaarwerk van Gianni Marzo (tevens Marble Sounds) en die prachtige tweede stem van zangeres Chantal Acda. Toch is veel anders. De eigen stem van Vandewoude wordt licht vervormd. Dat past hier vaak prima bij de veelvuldig ingezette keyboards en elektronica. Het is dus even wennen, maar ook de nieuwe liedjes van dit heruitgevonden Isbells beroeren. Het geheel blijkt zelfs een stuk kleurrijker en positiever dan je zou verwachten. Het album is dus inderdaad vooral een fraaie ode aan filosoferen. Na de show kan daar onder het genot van een passend plaatje rond de draaitafels van Any Minute Now! nog een boompje over opgezet worden.

Isbells op Any Minute Now!: donderdag 31 oktober (deuren 20.00 uur / aanvang 20.30 uur) Gebouw-T, Wilhelminaveld 96, Bergen op Zoom. Er zijn nog tickets!