29 juli 2019

Eefje de Visser: ‘Ieder mens heeft onlogische kanten’

Een optreden op maandagavond? Ja, en wat voor één! Eefje de Visser is volop in de weer met nieuwe songs voor haar vierde album. Ook wil ze die graag uitproberen alvast op een podium, ter voorbereiding van shows op gerenommeerde festivals als Pukkelpop en Into The Great Wide Open. En waar kan zo’n try-out beter dan in Gebouw-T? Eefje heeft al jaren een prettige klik met Bergen op Zoom!

Door Willem Jongeneelen

Ze was al eerder te gast in Gebouw-T en een paar keer verzorgde ze een instore in de plaatselijke platenzaak De Waterput. Ook in het jaar dat de naar het Belgische Gent verhuisde, in het Nederlandse Voorburg geboren zangeres als ambassadeur van Record Store Day fungeerde. Die verhuizing deed haar goed. Het werken met deels Vlaamse krachten zorgde voor nieuwe impulsen in haar muziek. De release van haar derde album Nachtlicht (2016)  heeft haar carrière, toen zeven jaar na het winnen van De Grote Prijs van Nederland voor singer-songwriters, opnieuw een boost gegeven. ,,Muziek was er altijd al in mijn leven. Heel mijn familie maakte muziek, al mijn vrienden ook. Ik luisterde naar songwriters als Kate Bush, Tori Amos en Alanis Morisette, maar ook naar bands als dEUS, Radiohead en Talking Heads. Ik maakte al jong zelf liedjes. Op een gegeven moment kwam de vraag bij me op wat ik precies aan het doen was en of een liedje wel per se een kop en een staart nodig had. Ik besloot alles los te laten en volledig intuïtief te gaan werken.”

Het geheim achter het succes zit volgens Eefje in de combinatie van het feit dat haar liedjes Nederlandstalig zijn en totaal anders klinken dan alle andere Nederlandstalige artiesten. ,,Ik probeer steeds nieuwe manieren binnen mijn eigen stijl en put vooral veel inspiratie uit Engelstalige muziek. Ik wil niet teveel maniertjes. De muziek is vaak eerder af dan de tekst. De woorden laten zich soms moeilijk inpassen. Mijn fantasie zou geremd kunnen worden als ik me aan de melodielijnen houd. Dat wil ik niet. Als de tekst niet past, ga ik daar dus overheen. Ik vind dat je die vrijheid mag pakken. Vaak hoor ik dat dat mijn werk zo origineel maakt. Het lijkt baanbrekend, maar dat is het niet. De band Unknown Mortal Orchestra doet dat bijvoorbeeld ook vaak.”

Haar eerste album De Koek beschouwt ze als vervaardigd in een voor haar compleet andere tijd. ,,De helft ervan bestaat nog uit ‘duidelijke liedjes’, in de rest ben ik al meer met de Nederlandse taal gaan spelen. De Koek was deels concreet, deels mijmerend.” Het tweede album, getiteld Het Is, vormde een keerpunt. ,,Het is een trage plaat, vol mysterie. Erg minimalistisch ook. Voor Nachtlicht ben ik overal nog dieper ingedoken. Die heeft muzikaal meer om het lijf en er is meer visie. Dat maakt het tot een meer extravert album. Als totaal vind ik Nachtlicht het meest in balans. Het is voller, af en voelt als een nieuw begin. De songs zijn moeilijker live te brengen. Het is een technische puzzel. Het was in de voorbereiding hard werken. Het gevoel klopt nu en dan gaat het werken.”

Er wordt volgens Eefje in het Engels meer met tekst geëxperimenteerd dan in het Nederlands gebruikelijk is. ,,Ik ben niet zulke rare dingen aan het doen. Opvallend is wel dat ik in België nooit uit hoef te leggen waar mijn teksten over gaan. In Nederland hebben ze behoefte aan begrijpbaarheid. Niet alles is echter kant en klaar. Er zijn genoeg vaagheden in het leven. Ieder mens heeft onaffe, maffe, onlogische kanten, in zijn slaap bijvoorbeeld. Als je die in een tekst stopt, dan word je al snel artistiek gevonden. Ik onduidelijk? De wereld is onduidelijk! Een deejay vertelde laatst op de radio niets van mijn teksten te snappen. Maar hoe zit dat dan met de teksten van Massive Attack en Radiohead? Snapt iemand die wel altijd helemaal?”

Voor één keer wil Eefje wel uit de doeken doen hoe een deel van de tekst van het liedje Staan ontstond. Eerst een fragment: ‘maar op het juiste tijdstip komen massa’s mensenstemmen samen maken lange zinnen zonder einde en beginpunt en daar sta je in’. ,,Ik lag in een tentje aan een voetpad op Lowlands. Je hoort mensen langslopen. Ze praten, maar je verstaat van iedereen slechts een paar woorden. Op zich is dat fascinerend. Uiteindelijk dient dat alles als een metafoor voor de weg kwijtraken binnen alle informatie die je ieder moment van de dag via de media op je afgevuurd ziet worden.”

Voor het komende vierde album hield Eefje zichzelf opnieuw tegen het licht en ging ze met andere muzikale partners opnieuw dieper. De diverse manieren waarop ze haar liedjes tijdens diverse tournees, met band of zelfs solo, wist te brengen toonden aan dat de mogelijkheden om een vorm te kiezen voor haar redelijk eindeloos zijn. Voorloper, de single Zwarte Zon belooft alvast veel. Donkere drums, dromerige synthesizers en een catchy, zwoele sound. Het is een uitermate broeierig nummer over het afsluiten van een waardevolle periode en het vinden van nieuwe energie en inspiratie. Wij geloven er alvast heilig in dat de try-out in Gebouw-T nog veel meer zwarte zonnen laat stralen.

Eefje de Visser: maandag 5 augustus (deuren 20.00 uur / showtime 20.30 uur) in Gebouw-T, Wilhelminaveld 96, Bergen op Zoom. Er zijn nog tickets!