14 januari 2021

De unieke samenwerking tussen CURIO en Gebouw-T

Maar liefst drie dagen per week fungeert Gebouw-T als klaslokaal van CURIO voor de opleiding Podium- en Evenemententechniek. De overige vier dagen draaien de studenten mee tijdens producties in Gebouw-T. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen en wat betekent dit voor beide partijen?

Educatie in de spotlights
Tien jaar geleden geeft Cees Snellink nog les aan zijn studenten in een fabriekshal. Gerlof Jorritsma is vanuit de gemeente Bergen op Zoom op dat moment aangesteld als coördinator in het opzetten van een poppodium. De twee kruisen elkaar en de combinatie van educatie en de podiumwereld wordt gesmeed, met Cees als brug tussen de popwereld en het onderwijs. Cees: “Door bij elkaar in de keuken te kijken, versterken we elkaars krachten. Het onderwijs brengt structuur waar de popwereld meer ad hoc is, en het zorgt voor levensechte simulatie voor de studenten. Deze wisselwerking tussen die twee werelden vind je eigenlijk nergens.”

Praktijk en theorie in één gebouw: de ultieme samenwerking met Curio
De studenten leren bij Gebouw-T dat de wereld geen klaslokaal is, maar een echte werkelijkheid. Cees: “De insteek was om een levensechte leeromgeving te creëren. Een plek waar studenten spelenderwijs het vak leren, door te denken en handelen vanuit hun eigen achtergrond. Ook voor Gebouw-T heeft het voordelen: door de door er met een onderwijsblik naar te kijken, wordt er beter gebruik gemaakt van de ruimtes en alle apparatuur die nodig is.”

De kunst van het leren
Volgens Cees leren de studenten hier om ‘kunst te transporteren van het podium naar het publiek’. Het gaat dus verder dan het kennen van de juiste apparatuur. “In de basis gaat het niet om de spullen, maar om een idee dat je wil omzetten of een emotie die je wil projecteren. De truc is om die ideeën in hun hoofd om te zetten in iets tastbaars. En ja, daar hebben we dan de goede spullen voor nodig. Vaak is dat hoog technisch en dat leren we ze hier. Met de apparatuur die dit gebouw te bieden heeft, kunnen we ze dat ook leren. De apparatuur hier is van wereldklasse. Dit zorgt er dan weer voor het dat aantrekkelijk is voor de grotere artiesten. We zijn dus ook beter in staat om de klant te bedienen.”

Concertzaal als collegezaal
De opnameruimtes, de grote zaal, de studio: stuk voor stuk zijn het leer- én later misschien wel werkplekken voor de studenten. Maandag tot en met donderdag krijgen de leerlingen les, de weekenden worden gebruikt voor bijvoorbeeld de praktische examens die de leerlingen af moeten leggen. Zodra ze de opleiding hebben afgerond, krijgen ze de mogelijkheid om te blijven. Cees: “Afgestudeerde studenten krijgen hier ruimte om verder te gaan als technicus en zo hun kennis en vaardigheden uit te kunnen bouwen. Zo kunnen ze Gebouw-T gebruiken als springplank naar de volgende plek.”

Wat betekenen Curio en Gebouw-T voor elkaars toekomst?
In de afgelopen 10 jaar kregen meer dan 300 studenten les binnen deze muren. Gebouw-T heeft een belangrijke functie bekleed voor al deze voormalige studenten. “Wat Gebouw-T biedt, gaat veel verder dan wat je ziet en hoort tijdens een twee uur durend concert. We leiden hier een deel van de jeugd op, zodat ze in de toekomst ideeën gaan omzetten en uitdagingen aangaan die iets goeds betekenen voor iedereen in deze stad. Als je de jeugd geen toekomstperspectief biedt en ze niet leert om te gaan met uitdagingen die er altijd gaan zijn en komen, dan heb je als stad geen toekomst. En die toekomst kun je niet uitstellen!”

(Oud-) studenten aan het woord

Floran Wolters, zzp’er bij Gebouw-T
“Vanaf dag 1 leerden we hoe we met de techniek om moesten gaan. De ene week zat je in de zaal, de andere week in de studio of bij de monitor. Zo krijg je alle aspecten mee.”

Walter van Peene, geluidstechnicus Theater De Maagd, freelance geluidstechnicus
“Les krijgen in een poppodium is erg dicht bij de werkelijkheid waar je enorm veel van leert. Aan de studenten die net zijn begonnen of gaan beginnen wil ik als tip het volgende meegeven: Gebruik je creativiteit, en verzin iets nieuws. Copy paste kunnen we allemaal, maar jouw creativiteit is uniek!”

Nicky Jonker, producer, muzikant, (studio-)technicus
“Het leukste aan de lessen vond ik de vrijheid om je eigen creativiteit te gebruiken. Zelf een idee verzinnen en uitvinden wat er voor nodig is om dat idee uit te kunnen voeren. De grootste les die ik daarnaast heb geleerd is dat je niet moet afwachten, maar duidelijke doelen voor jezelf moet stellen. Dit zorgt ervoor dat je een punt hebt om naartoe te werken en bij tegenslagen goed weet waarvoor je het doet. Dit maakt het dan makkelijker om door te pakken.”