26 april 2023

Artiesten verhaal van Warhaus: het soloproject van Balthazar-zanger Maarten Devoldere

In de rubriek ‘Artiesten verhaal’ komen achtergrondverhalen aanbod van artiesten die binnenkort te zien zijn in Gebouw-T. Hoe schrijven ze hun nummers of waar halen ze inspiratie uit? Deze keer staat Warhaus op het podium, het soloproject van de Belgische zanger Maarten Devoldere, die tegelijkertijd ook nog eens zanger is van de band Balthazar.

In 2004, op 16 jarige leeftijd, begon Maarten met twee andere de band Balthazar. Pas zes jaar later in 2010 brachten zij hun eerste album uit genaamd ‘Applause’. Vijf jaar na het eerst album begon Maarten te werken aan zijn soloproject. De muziek van Balthazar was meer eigentijds en geïnspireerd door bands als Gorillaz en LCD Soundsystem. Maar Maarten wilde graag een plaat maken in de stijl van de klassieke songwriters uit de jaren 60. “Ik kon mezelf tekstueel en conceptueel verder pushen in het Warhaus-project omdat het een soloproject was in plaats van een band”, legt de zanger uit. De naam Warhaus verzint Maarten als hij in de zomer van 2016 een paar maanden op een oude boot in Gent doorbrengt waar hij een deel van het eerst Warhaus album schrijft en opneemt. De boot waar hij in verbleef was een oude sleep boot, met je raadt het misschien al, de naam Warhaus erop geschilderd.

Het grootste verschil tussen Balthazar en Warhaus is dat bij Balthazar Maarten samen met bandlid Jinte Deprez de nummers schrijft. “Dat is een heel andere dynamiek en het is echt een teamprestatie”, vertelt Maarten. “En ik denk dat omdat het een band is, je zoekt naar wat je als groep bindt en dat is hoe je gaat klinken.” Met Warhaus kan Maarten meer opzoek naar wat hem onderscheidt van anderen. “Met die kleine details in je persoonlijkheid ga je overdrijven”, vertelt hij. “Ik zou zeggen dat een soloproject veelzijdiger is. En ik denk dat als je naar Balthazar luistert, het klinkt als een band, terwijl het bij Warhaus klinkt als een zanger of verhalenverteller met een orkest erachter.”

In het schrijfproces van liedjes voor Warhaus begint hij eerst met de melodie en akkoorden. Voor de tekst verdiept Maarten zich vaak in elk woord. “Soms heb je geluk en gaat het heel snel, maar meestal is het hard werken”, legt hij uit. “Ik denk honderd keer over elk woord na en herschrijf veel. Ook bij arrangementen is het mogelijk dat ik 15 versies van hetzelfde nummer maak met verschillende grooves en instrumenten. Het is soms een beetje vallen en opstaan.” Voor het maken van één album schrijft Maarten vaak honderden nummers, uiteindelijk na het selecteren van de beste nummers houdt hij er nog tien over die op de plaat belanden.

Op 11 november 2022 kwam het nieuwste Warhaus album uit “Ha Ha Heartbreak”, een plaat waar hij zich laat inspireren door zijn gebroken hart. Maar “Ha Ha Heartbreak” een ordinaire break-upplaat noemen, is te kort door de bocht, vindt Maarten zelf. “Er is een Maarten voor en een Maarten na het hartzeer”, zegt hij. “Ik heb afscheid genomen van een lief, maar ook van mijn jongere ik, mijn onbezonnen jaren en de rock-’n-roll.” Liefde is altijd een rode draad geweest ook op de eerdere twee albums van Warhaus, ‘We Fucked a Flame Into Being” en ‘Warhaus’. Dit keer gaat het echter over de keerzijde ervan en neemt Maarten je mee van het begin tot het eind op de nieuwe plaat.

Catchy hooks en onweerstaanbare melodieën zijn dingen die je zeker kan verwachten tijdens een show van Warhaus en je kan er nog bij zijn ook. Op 4 mei staat Warhaus in Gebouw-T, kaartjes zijn te koop via de website!